Obserwatorzy

poniedziałek, 4 września 2017

Jak powstała i jak zrobić gwiazdę pięcioramienną?

    Zawsze miałam problem ze zrobieniem gwiazdy, np. na święta i strasznie mnie to ner-wiło. Postanowiłam poszukać w sieci, i znalazłam bardzo prosty i łatwy sposób na zrobienie tejże gwiazdy, gwiazdki. Przy okazji, znalazłam też historię jej powstania. 

Historię tę znalazłam na pewnej stronie internetowej, pod adresem
http://blogiceo.nq.pl/matematycznyblog/2013/01/07/kobieta-ktora-wyciela-gwiazde-i-uszyla-flage/
 

Pomyślałam więc, że i ja o tym napiszę. A było to podobno tak…
  ” Uszycie pierwszej amerykańskiej flagi przypisywane jest mieszkającej w Filadelfii szwaczce Betsy Rose (1752-1836). Niektórzy historycy powątpiewają w prawdziwość tej historii opartej głównie na przekazach ustnych.  Legenda głosi, że George Washington zaproponował, aby gwiazdy na fladze były sześcioramienne. 

   Betsy upierała się przy gwiazdach pięcioramiennych. Komitet do spraw flagi zaprotestował i stwierdził, że gwiazda pięcioramienna jest zbyt trudna do wykonania. Rezolutna Betsy wzięła kawałek kartki, złożyła ją na kilka części, a potem jednym ruchem nożyczek wycięła piękną gwiazdę pięcioramienną. Członkowie komitetu podobno aż zaniemówili z wrażenia i pozwolili Betsy na uszycie flagi z takimi gwiazdami”.

798px-RossBetsy
Betsy Rose wraz z dziećmi prezentuje uszytą przez siebie flagę

A teraz, dzięki Betsy i my będziemy potrafili wykonać taką gwiazdę w kilku krokach, może nie w kilku a kilkunastu.
gwiazdki 5-r_10

Krok: 1  Potrzebna kartka kwadratowa o dowolnych rozmiarach. Moje kartki miały rozmiary: 12/12 cm i 8/8 cm

Krok: 2  Kartkę składamy na pół

Krok: 3  Zaginamy dolny róg do góry

Krok:4  Kartkę rozkładamy

Krok:5  Zaginamy górny róg do dołu

Krok: 6  Kartkę rozkładamy i zaginamy lewy róg kartki do środka, powstałego po zgięciu (tak jak wskazują strzałki)

Krok: 7  Tak wygląda kartka po złożeniu

Krok: 8  Wyginamy róg, który dawaliśmy do środka w lewą strunę i powstanie nam trójkąt

Krok: 9  Prawy dolny róg kartki zaginamy też w lewą stronę, znowu powstanie nam trójką

Krok: 10  Tam gdzie się obydwa trójkąty stykają, składamy kartkę wzdłuż, tak, by dwa trójkąty były na zewnątrz. Przycinamy kartkę pod kątem (tak jak pokazują strzałki). Wgląd naszej gwiazdki będzie zależał od tego, pod jakim kątem ją przytniemy.

gwiazda5_4
  
  Nie wiem czy jasno napisałam, bo najgorzej było wytłumaczyć krok: 9 i 10. Na wszelki wypadek pokażę filmik, z którego i ja się uczyłam. Może będzie pomocny.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz